Senaste inläggen

Av utputtad - 9 februari 2011 22:16

Nu kommer fortsättningen på det jag berättade igår....


.... Kanske någon vecka efter min konfirmation hade jag gått och lagt mig att sova och vanemässigt knäppt händerna till en hemmagjord bön med ett innehåll jag nu har glömt. Min då och då uppstickande tanke angående Guds existens gjorde sig plötsligt panikaktigt påmind. Jag greps av skräck för att Gud  k a n s k e   i n t e   a l l s  

f a n n s.  Jag kände det som om jag balanserade på en tunn tråd, spänd över en avgrund. Den impulsen fick mig att rusa in till mina föräldrar som jag tror låg och läste. Och fråga dem i klump: ”Mamma och pappa – Gud finns väl?”


Barn kan ju ställa sådana frågor. De tyckte tydligen att det var dags för dem att agera utifrån sin egen trosuppfattning. Gud finns inte, sade de. Det är bara en sak som präster har hittat på för att få människor att bära sig åt som folk. ”Och det du väl själv begripa, Rolf, så som det ser ut i världen!”


Där brast linan. Jag störtade ner i avgrunden. Utan vare sig skyddsnät eller bedövning. Barn vill gärna tro på vad deras föräldrar säger, ”Det har pappa sagt” var ofta barnets bevis för att något var fastslaget, bevisat och sant. Alltså fanns nu inte Gud!


Allt ateistiskt elände som jag kunde komma över, läste jag nu, för min barnsliga själ hade skruvats till att bli en tonårssjäl. En så kallat kallt genomskådande själ. En liten strimma av cynism började komma i mitt medvetande och i mitt talspråk. Jag kunde plötsligt verka vuxen, ju mer ateistisk jag framstod. Under tiden växte min enorma skräck för döden. Den stegrades till sådana proportioner att när min mamma hade bjudit hem en liten annars mycket trevlig tant, som hade ett lindrigt hjärtfel, och mamma vänligt bad mig servera tant Heddy en kopp kaffe, så skakade min hand med kaffekannan. Varför? Jag var på något sätt rädd att ”smittas” av döden som enligt min mening lurade i tant Heddys hjärta! Men samtidigt med rädslan för döden, fanns en annan skräck som var ännu mer svindlande förfärlig. Jag hade ingen helvetestro då. Men däremot en närmast vansinnigt stark skräck för att existera i evighet. Att jag aldrig, aldrig, aldrig skulle få upphöra. Jag måste göra ett ganska stort hopp i tiden här. Jag vill bara nämna att min skräck för evigheten har fått vika för en

annan känsla. Gud, som jag nu helt vilar mig emot, tar hand om detta med evigheten. Min hjärna är inte konstruerad för att fatta evigheten. Jag får lugnt överlåta den åt Honom.


Jag kan bara nämna min stund på en praktikantplats på en alkoholistanstalt i Skåne, 1957, sex år efter mitt påtvingade ateistskap. Jag bad en bön där, om att Gud om Han fanns skulle ge mig ett tecken på sin existens. Och Han gjorde det genom att fylla mig med kärlek och intensiv lycka inom en halv minut. Därefter började jag be och läsa bibel och gå i kyrkan. Jag levde ett slags kristenliv som var både utvärtes och invärtes. Jag vittnade för mina föräldrar – med föga framgång – och för andra.


Ett nytt rejält hopp i tiden. Jag är nu gift med Eva och jag studerar till präst. Jag hade nämligen fått för mig att ”kyrkan hade rätt och pingstvännerna fel”. Nå, jag blir prästvigd i december 1973.

I januari 1975 är jag präst och med i evangeliska alliansens bönevecka. Jag och pingstpastorn, en helt ung man med förnamnet Samuel, bjuds till en pingstvänsfamilj i Åstorp. Jag gläds över det ovana ordvalet: bön, bönhörelse, fasta, Kathryn Kuhlmann och en glad,vänlig ton utan sarkasmer.


En tanke växer sig större i mig: -  D e  har något som  ja  g   i n t e  har. Jag smugglar en papperslapp till Samuel, pastorn. Vi lämnar de andra och åker hem till Samuel. Han pratar mycket, läser ur Psaltaren om oljan i Arons skägg. Vi ber. Jag åker hem och tar med mig en stor vinylskiva med namnet Jesus i stora bokstäver.

Jag går och lägger mig att sova och har satt skivan stående vid min nattlampa.


På morgonen vaknar jag alldeles salig av glädje. När jag ser skivan, med Jesu namn, förstår jag att glädjen har med honom att göra.

Jag har under mitt liv sedan dess betraktat detta som den stund då jag blev frälst.

... Men det kommer mer om detta i morgon. Allt kanske är inte så givet som jag tänkte.


Välkommen igen i morgon!


Rolf


Av utputtad - 8 februari 2011 22:23

Hej!  
Jag kanske skulle ge  en lite koncentrerad story om vad jag är för en gök - jag som skriver utputtad.
Jag heter till att börja med Rolf - det får räcka så länge.  Jag är vad man kallar en gammal människa - strax 75.
Uppfödd i en världslig svenssonfamilj och miljö i Malmö. Mamma damfrisör och pappa kontorskille och alkis.  Från min tidiga barndom har jag haft en barnslig tro på (att det finns en) Gud. Denna enkla och barnsliga tro höll mig rätt så harmonisk och delvis lycklig trots de normala vidrigheter som drabbar barn.
Trots att vi inte var en kyrkbesökande familj (mamma, pappa, barn), så var det självklart på den tiden att familjer som inte var uttalade ateister, skickade sina barn till konfirmationsläsning. Samma sak för mig. Jag sade inget till någon om det, men det ”religiösa barnet” i mig ville försöka ta redan på mer om Gud. Mot slutet av lästiden ville jag även försöka komma fram till om Han fanns. Behållningen av lästidens undervisning gav inget besked om detta, men en hel del om vad Gud hade  s a g t .  Jesus fick jag inte så riktigt klar för mig. Han framstod nog mer som ett moraliskt  f ö r e d ö m e  än som något annat.  Korsdödens mysterium övergick nog mitt 15-åriga förstånd. Kanske berodde detta på att svenska kyrkan (där undervisningen gavs) inte egentligen gav utrymme för personlig fromhet. Frälst i frikyrkligt språkbruk kan man inte bli i svenska kyrkan. Därför kan man inte heller bli fylld av Helig Ande. (ifall Du som läser skulle efterlysa detta)  Och därför är det betydligt svårare – om inte helt omöjligt? - att i sin ande fatta vad Jesus och Hans liv och verk betyder.
 
Jag fortsätter i morgon.
Nu ska jag gå ut med en shetland sheepdog, Timmy  (10), som jag och frugan  passar åt en son som jagar bostad i Stockholm.

Av utputtad - 6 februari 2011 09:36

Det här brevet är till Dig Gud. När jag  bekänner synder, så vet jag att Du redan känner till dem från det ögonblick jag gjorde dom. Men att bekänna dom för Dig betyder ju också att jag själv ser dem som synder och erkänner att jag har begått dem. Därför behövs bekännelsen.

Jag vill be om förlåtelse för alla oförlåtna synder som jag har begått sedan jag föddes. Men jag är ledsen över att vara en så fördärvad människa som jag är. Enligt Bibeln har Du redan sagt det om alla människor, men jag kan ju bara tala i egen sak.

Jag skäms över att ha hållit på med X i stort sett i hela mitt liv. Jag har hoppat på det tåget ideligen - och sedan när jag på något sätt har gottat mig i det nöjet,  har jag hoppat av tåget igen, när jag har fått något en påminnelse om den vrede Du säkert känner emot den synden. Förlåt mig! Jag skall hålla mig ifrån detta i fortsättningen. Permanent! Syndfri kan jag inte bli, men den synden skall jag låta bli.  Om jag har gjort något bra så är jag glad för det, men förlåt alla mina synder.

Du har skyddat mig dygnet runt nu i X. år ifrån andra faror som jag inte  vet om.  Det är ofattbart och det kan bara göras av Dig. Du ensam vet om alla kroppsligt och andligt dödliga risker jag har tagit.

Enligt evangelium så får jag inte bara förlåtelse för alla mina synder, utan har också löfte att få  kasta alla mina bekymmer på Dig.  Och det vill jag göra.

Du vet ju att jag störs av en viss typ av lovsång som finns i många frikyrkor idag. Det har något att göra med känslan man får – jag tycker  inte det känns äkta. Jag skulle vilja att lovsång kommer från en som först har varit väldigt ledsen över sin synd och sedan blivit  förlåten. Hur kan man bara verka ha tryckt på en knapp, och så kommer det färdig lovsång?

Jag har verkligen lust att jubla över Din godhet. Verkligen! Men det kan jag inte göra hur som helst. Tala om, snälla Gud,  om det är jag som har fel och de som har rätt. Du vet att jag verkligen v i l l  upphöja Ditt namn.

NN.

Av utputtad - 4 februari 2011 17:50

Hej!


Jag vill bara säga att jag inte hinner skriva blogg varje dag, men jag skriver så ofta jag kan.


Rolf

Av utputtad - 4 februari 2011 07:36

 

Nu kommer den sista delen av "påvens skägg", som jag kallat nederdelen

av skägget.

Den som aldrig så lite bevandrad i Nya testamentet, vet att Jesus beskrivs som Guds Son och en helt kärleksfull människa som i sin yttersta kärlek dog för oss. M e n  lyssna nu till  f ö l j a n d e .  Bibeln säger ju  klart att man icke skall be till någon annan än Fadern och detta i Jesu namn. Men en ganska förfärlig sak i samband med bön, som jag har hört om romkyrkan är detta, och nu kommer RKK:s anvisningar  Man bör helst be till Maria. Det är hon som är den kärleksfulla mamman som skyddar det bedjande barnet från Jesu straff eftersom Jesus är hårdhjärtad. Man ber att Maria ska försöka beveka Jesu hårda hjärta!!!! Maria står och hjälper folk in i himmelen så att Jesus inte ska putta ner dem i helvetet. Vilken bokstavligen himmelsvid skillnad mot den bibliska Maria!! Och den bibliske Jesus.


Jag bör nog tillägga att RKK då och då ger ut skrifter som tydligt verifierar vad jag här har sagt. Den försöker inte ens förneka grymheterna  under inkvisi-tionen.  Skrifterna är som i de flesta fall präglade av den självtillräcklighet som kännetecknar hela denna ”kyrka” som  har sin grund i kejsar Konstantins mycket sena omvändelse och inte alls i aposteln Petrus´  (av Jesus givna) v e r k -

 l i g a  uppdrag.  

Tack vare den Helige Ande överlevde den verkliga kristna urförsamlingen födelsen av den konstruerade romersk-katolska kyrkan.



Av utputtad - 3 februari 2011 10:17

Innan vi pratar mer om Maria: 

Det kunde ju inte gå att  att vanligt folk kunde läsa Bibeln och på så vis kontrollera prästernas predikningatr och annat mot den. Så för säkerhets skull förbjöd påven vanliga människor (lekmän) att läsa eller inneha en bibel under cirka 600 år. Förbudet upphörde 1968.  Det är inte svårt att hitta klara avvikelser mellan biblisk lära och katolsk. Men det är ett ganska kompakt arbete att ge sig in och undersöka och blottlägga vad katolsk lära är. Men någonstans måste man ju börja. Eftersom Bibeln självklart måste vara helt normerande för all kristen tro, så kan vi se vad en av de större profilerna där – förutom Jesus – säger. Paulus. I 1 Korintierbrevet 4:6 säger Paulus att vi inte ska gå utöver vad som står i bibeln. Men då möter vi ett problem om vi jämför med RKK. Den menar sig ha en annan källa till uppenbarelsekunskap, nämligen traditionen, RKK:s tradition. Därför känner sig påvekyrkan fri att proklamera läror och dogmer som inte omtalas i bibeln.


 De flesta har nog hört talas om att Maria, den unga kvinna (eller kanske mera flicka) som är Jesu moder, har bytt många egenskaper för att kunna passa i RKK:s katekes. Där är hon själv ung medan hennes make Josef måste vara en äldre man (sannolikt änkling) för att passa in i dogmen (läs:myten) om Maria Semper Virgo, dvs Maria evigt jungfru. Det dög inte att Maria bibelenligt någonsin hade samlag med Josef för att föda Jesu bröder. Bröderna är enligt RKK Josefs barn från ett tidigare äktenskap. Att Jesus är en lydig pojke kan man förstå, men enligt RKK lyder Han även nu i sin himmelska tillvaro Maria, som har rang av himladrottning. (fråga vilken katolsk präst som helst).


 

Vi ses i morgon?   Rolf









Av utputtad - 2 februari 2011 10:08


Påvens skägg...   

… har det tvistats om förr. Ska det vara långt och hur ska det se ut. En tvist om påvens skägg brukar man tala om när man tycker att det tvistas om obetydliga saker. Det finns ju andra saker man kan tvista om, som är betydligt mer angelägna.

 

Du har kanske stött på dem i din församling...?  Om i nte, så kan vi ta ett annat ämne, men lite närbesläktat med påvens skägg. 

 Bland annat saker som också rör påven som begrepp. Inte någon särskild påve. Vad de flesta vet är att påven är romersk-katolska kyrkans överhuvud. Romersk-Katolska Kyrkan förkortas ibland RKK. Men alla vet inte att han i egenskap av påve betraktar sig som alla kristnas överhuvud. Eftersom katolska kyrkan menar att det inte finns några andra kristna än romersk-katoliker. Alla andra former av kristendom påstår RKK vara underarter av avfallna kristna. Att verkligen vara avfallen är allvarligt, eftersom man då har mist frälsningen genom Jesus Kristus. I alla fall brukar RKK kunna skrämma sina undersåtar till trohet mot RKK genom att säga att det inte finns frälsning utanför RKK. Den kallar sig då Kyrkan, eftersom den menar sig vara den enda kristna. Hur kan nu påven säga sådant och ändå räkna med att bli trodd? Ja det beror till stor del på en dogm som kallas Dogmen om påvens ofelbarhet. Denna dogm fastslogs i Vatikankonciliet 1870. Ofelbarheten tillhör inte påvens fysiska person utan gäller när han som lärofader i RKK uttalar sig från sin påvliga lärostol. Det kallas ”ex cathedra”. Men det är illa nog ändå. Dogmen har inte tvingande tillämpats mer än två gånger och i båda fallen gällde det Maria, Jesu moder. Om Du tycker att j a g talar för mycket om Maria, så skulle Du läsa en katolsk skrift!


Jag fortsätter ämnet i morgon.

 Ses vi då?

Rolf

 






Av utputtad - 1 februari 2011 09:32


Är det verkligen sant?

Vaddå sant???

 

Jo - är det sant att man alltid är frälst, sedan man en gång har sagt ja till Jesus?! Det känns inte färdigt liksom.

Vad är det du undrar?
Färdigt? Vad är det som inte är färdigt?
Ja hur ska jag säja . Om jag dör i natt pang bara... kommer jag till himmelen då?

 


Dör!? Nu! Nejmen nu får du ge dej.
Jag menar om jag får en tegelpanna i huvet eller så. Försök och hjälp mej nu och smit inte undan. Jag vill veta – fattar du!
Jahaa-ja, då får jag väl gå efter ABC-boken då. - Få se nu....

Rom 10: 8-10

Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta

som icke tror, han skall bliva fördömd
tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du
frälst.
Ty genom hjärtats tro bliver man rättfärdig, och genom munnens

Jaha, jag får ge mej om det då-.

Vadå - "om d e t !!" Du får ge dej – punkt slut.

I alla fall: Nu har du ju öppnat ABC-boken. Då kan vi läsa lite till. Det står väl lite i Matteus från Bergspredikan. Vänta – det står i kapitel 7, trettonde vers. Gå in genom den trånga porten. Det verkar faktiskt inte hur enkelt som helst. Sen står det lite längre ner: vart träd som inte bär god frukt blir avhugget och kastat i elden.

I vers 19 ja.

Ja för sen kommer det nån vers längre fram att han säjer, Jesus alltså, i inte kommer var och en in i himmelriket som säjer Herre till mej utan dom som gör min Faders vilja.

Vers 21. Precis.

bekännelse bliver man frälst.
Du förstår vad jag menar?
Ja, jag tror det. När man blir frälst och tar emot Jesus så kan man ju säja att man skriver på kontraktet. Sen är det ju meningen att man ska hålla sej till det och inte bara säja att jag har blivit frälst – alltså jag har skrivit på. Och sen resten av livet kan man bara strunta i det. Man kan tacka Jesus men man struntar i honom egentligen.

Ja

Men - - - det är ju han som dog för oss för att kontraktet skulle finnas. men om vi struntar i att bära frukt så gäller det ju inte.
Vadå för frukt?
Jo den gången med den rike ynglingen (Matteus 19:17) så säjer Jesus till honom: Vill du ingå i livet (komma till himmelen) så håll buden.
Jamen det klarar vi ju inte.
Nä men känner du någon kristen som allvarligt försöker?
Min morbror Hugo.
Ja jag tror dej. Men du ser ju själv - många är det inte. Och du nämnde inte dej själv.
Nä, där kommer jag till korta.
Det gör nog jag också. Men det är ju därför jag frågade dej från början om man kan ha det till huvudkudde att man är frälst.

Och då kommer de INTE till himmelen.

Så du menar.... många som säger att de är frälsta har liksom bara skrivit på, men bryr sej inte om att fullfölja.
Gud hjälp oss.

Något ditåt, ja  

S l u t


Ovido - Quiz & Flashcards