Alla inlägg den 3 februari 2011

Av utputtad - 3 februari 2011 10:17

Innan vi pratar mer om Maria: 

Det kunde ju inte gå att  att vanligt folk kunde läsa Bibeln och på så vis kontrollera prästernas predikningatr och annat mot den. Så för säkerhets skull förbjöd påven vanliga människor (lekmän) att läsa eller inneha en bibel under cirka 600 år. Förbudet upphörde 1968.  Det är inte svårt att hitta klara avvikelser mellan biblisk lära och katolsk. Men det är ett ganska kompakt arbete att ge sig in och undersöka och blottlägga vad katolsk lära är. Men någonstans måste man ju börja. Eftersom Bibeln självklart måste vara helt normerande för all kristen tro, så kan vi se vad en av de större profilerna där – förutom Jesus – säger. Paulus. I 1 Korintierbrevet 4:6 säger Paulus att vi inte ska gå utöver vad som står i bibeln. Men då möter vi ett problem om vi jämför med RKK. Den menar sig ha en annan källa till uppenbarelsekunskap, nämligen traditionen, RKK:s tradition. Därför känner sig påvekyrkan fri att proklamera läror och dogmer som inte omtalas i bibeln.


 De flesta har nog hört talas om att Maria, den unga kvinna (eller kanske mera flicka) som är Jesu moder, har bytt många egenskaper för att kunna passa i RKK:s katekes. Där är hon själv ung medan hennes make Josef måste vara en äldre man (sannolikt änkling) för att passa in i dogmen (läs:myten) om Maria Semper Virgo, dvs Maria evigt jungfru. Det dög inte att Maria bibelenligt någonsin hade samlag med Josef för att föda Jesu bröder. Bröderna är enligt RKK Josefs barn från ett tidigare äktenskap. Att Jesus är en lydig pojke kan man förstå, men enligt RKK lyder Han även nu i sin himmelska tillvaro Maria, som har rang av himladrottning. (fråga vilken katolsk präst som helst).


 

Vi ses i morgon?   Rolf









Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards