Direktlänk till inlägg 27 februari 2011

Ditt motiv för att kritisera och kanske lämna...

Av utputtad - 27 februari 2011 22:17

Söndag 30 jan

Godmorgon!När vi nu är inne på ämnet att lämna en församling – eller aldrig gå med i en - så finns det ju något som kan ställa till för ens kommande beslut. Nämligen detta:

En församling är ju inte en grå massa, utan består av levande människor som Du kanske har känt länge och är mycket fäst vid. Kanske till och med älskar i viss mening. Du kan känna stor tvekan inför att bryta upp därifrån. Herr X och fru B är fina, fromma kristna, som Du har känt i flera år. Och killen som leder bibelskolan är en verkligt ödmjuk kristen.

Men ändå - jag kan inte blunda för detta som jag har påtalat.

Församlingen s k u l l e   ju   f a k t i s k t   k u n n a   s l u t a med dessa saker som är skruvade och egentligen inte alls bibliska. Men jag vet ju att de ändå inte kommer att sluta. Det kommer bara att bli värre och värre.

Och det finns en annan sak, som någon kanske direkt säger till Dig: "Ska Du höra till dem som överger församlingens gemenskap?" – För det står nämligen så i Hebreerbrevet kap.10, 25 versen. "Låtom oss icke övergiva vår församlingsgemenskap, såsom somliga hava för sed, utan må vi förmana varandra -- detta så mycket mer som I sen huru »dagen» nalkas."

Men jag menar att man inte kan dra betydelsen av församlingens gemenskap hur långt som helst. Du har ju faktiskt ingen gemenskap med församlingen om den tror att Jesus genom korsdöden antog Satans natur och att Han inte kan näpsa andar, utan att denna syssla nu är din. Denna uppfattning är inte kristen tro. Den som tror på denna förvridna bild av Jesus Kristus, har ju dubbel anledning att betänka att ”dagen nalkas” som det står i den bibelvers de läser upp för Dig.

Och det är ju denna förvridna bild som Du är så betänksam och kanske förtvivlad över.

Vi ses !

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av utputtad - 23 februari 2011 21:02

Onsdag 26 jan Hej igen!  Jag fick en kommentar igår. Den var positiv. Det finns massor av bloggar och min är säkert inte känd av mer än ett fåtal. Men känner Du någon som Du tror behöver den, så tipsa gärna personen. Någon undrar kanske om jag &r...

Av utputtad - 20 februari 2011 19:37

Har Du tyckt att församlingen Du tillhör, barkar iväg åt helt fel håll? Har Du sagt detta till Din pastor eller på ett möte? Har Du då  fått höra: "Passar inte galoscherna här, så är dörren DÄR!"  Läs här! Jag tror på Jesus Kristus, Guds Son, som d...

Av utputtad - 17 februari 2011 11:58

Hej! Ibland hör jag det muttras i de kristna leden att katolicismen kanske ändå inte är så dum. Kanske man skulle undersöka lite. Hur Du än gör när Du eventuellt undersöker, så har jag ett smakprov på katolicismen här.  Jag visar ungefär en tred...

Av utputtad - 15 februari 2011 18:56

Att släta över….     Jag kommer tillbaka till detta med att prata med sin pastor och ha olika åsikt. Ja det är ju i och för sig inte så farligt. Det beror ju på vilka ämnen ni kommer in på. Och hur pass mycket era åsikter går isär. Men...

Av utputtad - 12 februari 2011 23:02

  Bloggforts   Igår handlade det om den rike ynglingen. Och vi kom in på buden.   Det sägs ibland att buden finns med i Bibeln för att visa att vi inte kan hålla dem. Nej vi kan ju inte det – det ser vårt syndafördärv till, och allt...

Ovido - Quiz & Flashcards