Alla inlägg den 1 februari 2011

Av utputtad - 1 februari 2011 09:32


Är det verkligen sant?

Vaddå sant???

 

Jo - är det sant att man alltid är frälst, sedan man en gång har sagt ja till Jesus?! Det känns inte färdigt liksom.

Vad är det du undrar?
Färdigt? Vad är det som inte är färdigt?
Ja hur ska jag säja . Om jag dör i natt pang bara... kommer jag till himmelen då?

 


Dör!? Nu! Nejmen nu får du ge dej.
Jag menar om jag får en tegelpanna i huvet eller så. Försök och hjälp mej nu och smit inte undan. Jag vill veta – fattar du!
Jahaa-ja, då får jag väl gå efter ABC-boken då. - Få se nu....

Rom 10: 8-10

Ty om du med din mun bekänner Jesus vara Herre och i ditt hjärta

som icke tror, han skall bliva fördömd
tror att Gud har uppväckt honom från de döda, då bliver du
frälst.
Ty genom hjärtats tro bliver man rättfärdig, och genom munnens

Jaha, jag får ge mej om det då-.

Vadå - "om d e t !!" Du får ge dej – punkt slut.

I alla fall: Nu har du ju öppnat ABC-boken. Då kan vi läsa lite till. Det står väl lite i Matteus från Bergspredikan. Vänta – det står i kapitel 7, trettonde vers. Gå in genom den trånga porten. Det verkar faktiskt inte hur enkelt som helst. Sen står det lite längre ner: vart träd som inte bär god frukt blir avhugget och kastat i elden.

I vers 19 ja.

Ja för sen kommer det nån vers längre fram att han säjer, Jesus alltså, i inte kommer var och en in i himmelriket som säjer Herre till mej utan dom som gör min Faders vilja.

Vers 21. Precis.

bekännelse bliver man frälst.
Du förstår vad jag menar?
Ja, jag tror det. När man blir frälst och tar emot Jesus så kan man ju säja att man skriver på kontraktet. Sen är det ju meningen att man ska hålla sej till det och inte bara säja att jag har blivit frälst – alltså jag har skrivit på. Och sen resten av livet kan man bara strunta i det. Man kan tacka Jesus men man struntar i honom egentligen.

Ja

Men - - - det är ju han som dog för oss för att kontraktet skulle finnas. men om vi struntar i att bära frukt så gäller det ju inte.
Vadå för frukt?
Jo den gången med den rike ynglingen (Matteus 19:17) så säjer Jesus till honom: Vill du ingå i livet (komma till himmelen) så håll buden.
Jamen det klarar vi ju inte.
Nä men känner du någon kristen som allvarligt försöker?
Min morbror Hugo.
Ja jag tror dej. Men du ser ju själv - många är det inte. Och du nämnde inte dej själv.
Nä, där kommer jag till korta.
Det gör nog jag också. Men det är ju därför jag frågade dej från början om man kan ha det till huvudkudde att man är frälst.

Och då kommer de INTE till himmelen.

Så du menar.... många som säger att de är frälsta har liksom bara skrivit på, men bryr sej inte om att fullfölja.
Gud hjälp oss.

Något ditåt, ja  

S l u t


Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards