Direktlänk till inlägg 17 februari 2011

Som jag skrev - det finns församlingar och församlingar...

Av utputtad - 17 februari 2011 11:58

Hej!


Ibland hör jag det muttras i de kristna leden att katolicismen kanske ändå inte är så dum. Kanske man skulle undersöka lite. Hur Du än gör när Du eventuellt undersöker, så har jag ett smakprov på katolicismen här.  Jag visar ungefär en tredjedel av texten.


Du kanske har hört talas om jesuiter. Jesuiter är präster eller i alla fall ordensbröder i Jesuitorden - även av Loyola kallat Jesu Kristi Sällskap (!) -  som instiftades 1534 av Ignatius de Loyola.

Istället för att prata själv om jesuiter och deras verksamheter och natur,

så presenterar jag här

jesuiteden.

 Alltså en ed som en blivande jesuit måste svära för att nå målet att bli jesuit.

Jesuiteden:

"Min son.  Du har redan instruerats att uppföra dig som en hycklare. Att vara en katolik bland katoliker, och vara spion bland dina egna bröder.   – att inte tro på någon människa,  att inte lita på någon människa.   Att vara en reformert bland de reformerta , att vara en hugenott  bland hugenotterna,  att vara en kalvinist bland kalvinisterna.   Bland protestanterna   -  var  i allmänhet  som en av dem!  Tillägna dig deras tillit,  och försök till och  med att  tala från deras predikstolar   Sänk dig så djupt att du blir en jude bland judarna,  så  att  du  blir  i  stånd att insamla all information  som kan vara till nytta  för din orden,  som  en  trofast påvlig soldat.   Du har instruerats att  lömskt  så  svartsjukans  och  hatets  frö mellan stater som tidigare hade fred, och hetsa dem  till  blodsdåd,  genom  att

du får dem att gå i krig, och skapar revolutioner och inbördeskrig  i  samhällen, provinser  och länder som varit  självständiga  och  framgångsrika,  som  odlat

konst och vetenskap  och glatt sig åt fredens välsignelser. Ta parti för förkäm- parna i hemlighet, i samråd med din jesuitbroder som kanske står på den and-

ra sidan, och öppet går emot den sida som du har förbindelse med  så att  kyr-

kan till slut blir den segrande parten,  i  de  överenskommelser som  gjorts vid fredsförhandlingarna, och att målet rättfärdigar medlet."  osv osv.


Det finns betydligt mer men detta får räcka.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av utputtad - 27 februari 2011 22:17

Söndag 30 jan Godmorgon!När vi nu är inne på ämnet att lämna en församling – eller aldrig gå med i en - så finns det ju något som kan ställa till för ens kommande beslut. Nämligen detta: En församling är ju inte en grå massa, utan består av...

Av utputtad - 23 februari 2011 21:02

Onsdag 26 jan Hej igen!  Jag fick en kommentar igår. Den var positiv. Det finns massor av bloggar och min är säkert inte känd av mer än ett fåtal. Men känner Du någon som Du tror behöver den, så tipsa gärna personen. Någon undrar kanske om jag &r...

Av utputtad - 20 februari 2011 19:37

Har Du tyckt att församlingen Du tillhör, barkar iväg åt helt fel håll? Har Du sagt detta till Din pastor eller på ett möte? Har Du då  fått höra: "Passar inte galoscherna här, så är dörren DÄR!"  Läs här! Jag tror på Jesus Kristus, Guds Son, som d...

Av utputtad - 15 februari 2011 18:56

Att släta över….     Jag kommer tillbaka till detta med att prata med sin pastor och ha olika åsikt. Ja det är ju i och för sig inte så farligt. Det beror ju på vilka ämnen ni kommer in på. Och hur pass mycket era åsikter går isär. Men...

Av utputtad - 12 februari 2011 23:02

  Bloggforts   Igår handlade det om den rike ynglingen. Och vi kom in på buden.   Det sägs ibland att buden finns med i Bibeln för att visa att vi inte kan hålla dem. Nej vi kan ju inte det – det ser vårt syndafördärv till, och allt...

Ovido - Quiz & Flashcards